webinar leidinggeven op afstand: Hoe doe je dat?

Naar het webinar

Positive Plateauing

10

Door Titus Krijt

Plateau: een soort hoogvlakte, betrekkelijk vlak, hoog gelegen deel van het aardoppervlak dat geheel of vrijwel geheel begrensd wordt door steil aflopende terreinen.

Als organisatie proberen we te groeien, dit lukt vaak met wisselend succes. Wat is hier de oorzaak van? Wat maakte dat Google de grootste zoekmachine van de wereld werd terwijl er tig varianten zijn die dat niet werden? Hoe komt het dat iPhone en Samsung zoveel jaren de marktleiders in telefonie zijn? Allemaal voorbeelden van bedrijven die op een ‘soort hoogvlakte’ acteren.

Goede start

Veel organisaties lukt het om met een goed product of dienst te groeien, met name in de eerste jaren. Dit is ook niet zo gek. Een product of dienst krijgt bekendheid, er wordt een netwerk aangelegd en als iets werkt dan verkoopt dit. En na een aantal jaren kan het zijn dat daar het eerste “plateau” zich aandient.

Plateauing: reach a state of little or no change after a period of activity or progress.

In de praktijk gaan organisaties dan vaak nog harder werken en kosten verminderen. Iets wat logisch klinkt maar geen significant verschil gaat maken. Ook de energie wordt anders in deze tijden, de focus op zaken is eraf of vermindert. Dit kost energie en gaat vaak gepaard met vermindering van werkplezier. Het is het moment dat juist de goede werknemers om zich heen gaan kijken en van baan verwisselen. Dit alles maakt het nog lastiger om het volgende plateau te ontstijgen.

Next level

Een volgende stap kan dan zijn: ‘hulp van buitenaf’. Met ervaring, kennis van zaken en met nieuwe inzichten gaan zaken opvallen, en daar kun je een plan aan koppelen. Met de juiste inzet en doorzettingsvermogen wordt het plateau wellicht doorbroken.

Maar wat als je doel nou veel hoger ligt? Wat als je doel bijvoorbeeld is; een soort hoogvlakte, betrekkelijk vlak, hoog gelegen deel van het aardoppervlak dat geheel of vrijwel geheel begrensd wordt door steil aflopende terreinen? Wat inhoudt dat uw organisatie boven de rest uit toornt. Dan is er iets anders nodig dan kosten reduceren en nog harder werken!

Innovatie

Dan hebben we leiders nodig die andere vragen stellen, opzoek zijn naar de potentie van de werknemers, mensen in hun kracht zet, die creatief zijn en anders denken, kortom leiders die creatief leiderschap tonen en in staat zijn een creatief klimaat te creëren.

Voorbeelden van een Creatief Klimaat

Laten we even terugkomen op Google. Een echte grootheid en voor iedereen bekend. Mens, aandacht en ontplooiing staan hoog aangeschreven. Zo geeft Google tijd binnen de contracturen voor eigen projecten, iets waar werknemers (nog meer) passie inleggen omdat het van henzelf is. Deze persoonlijke projecten leveren Google weer kansen en mogelijkheden op. Er zijn zelfs jaren geweest waarmee ze juist met deze ideeën de meeste voortgang en innovatie hebben geboekt.

Een ander voorbeeld van een bedrijf die tijd heeft genomen is Enterprice Car Rent. In 2019 o.a. de grote winnaar van de Gold Travvy. Dit is wat er gezegd werd na ontvangst van deze award: “These awards reflect our commitment to developing strong relationships with our travel partners and constantly seeking out new ideas and technologies to help us improve the rental experience”.

Hier hoor je niemand praten over “cost reduction made us big”, of “we gingen met z’n allen nog harder werken”. Nee. Relatie met de klant en blijvend zoeken naar innovatie krijgen aandacht. Eén van de innovatieve ideeën was om de rental car niet op te laten halen maar thuis te laten brengen. Deze service was nieuw en werkte. 

Zelf heb ik veel mogen reizen voor mijn werk en bijzonder genoeg, waar ik ook heen mocht (of het nu Amerika, Azië of Australië was), er was altijd wel een IKEA te vinden. In Singapore zat mijn hotel zelfs naast de IKEA. Nieuwsgierig naar het succes van deze Zweedse meubelzaak ben ik gaan bekijken wat deze organisatie nou echt anders doet dan anderen. Het antwoord lag voor de hand “Wij laten onze klanten de meubels in elkaar zetten”. Geen andere meubelmaker deed dit, een creatieve oplossing die IKEA op een ‘soort hoogvlakte’ heeft gebracht.

Doen

Stel jezelf een maand lang iedere dag de volgende vragen:

- Wat heb ik vandaag gedaan wat mijn werknemers/collega’s energie gaf?

- Hoeveel (gemeende) complimenten heb ik gegeven?

- Wat heb ik gedaan om mijn team/collega’s te motiveren?

- Wat heb ik gedaan om vandaag onze organisatie te laten groeien?

Schrijf deze antwoorden op, kom tot de ontdekking wat er ontzettend goed loopt binnen je team en ga zien wat je nog meer, minder of anders kunt gaan doen om dit te vergroten. Zorg ervoor dat je hoogvlakte ver boven anderen blijft liggen door je product, je dienst en vooral je mensen.

Plateauing on the highest level, positive plateauing!

Terug naar overzicht